Білецька сільська територіальна громада
Тернопільська область, Тернопільський район

Типова освітня програма для старшої школи: розпочинаємо громадське обговорення

Дата: 17.04.2025 12:53
Кількість переглядів: 80

Фото без опису

Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України

За матеріалами статті на сайті Міністерства освіти і науки України

Розпочинаємо громадське обговорення проєкту Типової освітньої програми для академічних ліцеїв. Запрошуємо до участі вчителів, директорів шкіл та всіх, хто небайдужий до освіти.

Реформа профільної освіти — це не просто зміна структури освітнього процесу. Це філософія освіти, де в центрі — учнівство, його інтереси, сильні сторони й майбутнє. Типова освітня програма (ТОП) для 10–12 класів — ключовий документ для втілення цієї реформи в школі.

Як і передбачено Концептуальними засадами реформування профільної середньої освіти (академічні ліцеї) і відповідним Державним стандартом, ТОП сфокусовано на можливості для учнівства обирати свій освітній шлях:

  1. Вибір профілю навчання. Учень / учениця визначається з пакетним рішенням, яке входить до профілю за замовчуванням. Обираючи, наприклад, математичний профіль, учень / учениця поглиблено вивчатиме математику та інші обовʼязкові предмети цього напряму.
  2. Вибір курсів, що поглиблюють / розширюють профіль. Учень / учениця вибирає предмети / інтегровані курси в межах профілю, які допоможуть поглибити знання та вдосконалити вміння у профільному напрямі. Наприклад, комбінаторний аналіз для математичного профілю.
  3. Вибір позапрофільних предметів. Учень / учениця обирає предмети й інтегровані курси поза профілем для задоволення особистих інтересів та забезпечення різнобічного розвитку. Наприклад, учень / учениця, навчаючись на одному зі STEM-профілів, може обрати курс драматургії й театру.

Щоб забезпечити вивчення вибіркових предметів і курсів, ліцеї зможуть формувати змінні групи: учні й учениці з різних класів і профілів можуть об’єднуватися для вивчення окремих предметів / курсів. Саме так народжується гнучка й персоналізована освіта.

Водночас усі предмети, які є обовʼязковими для складання державної підсумкової атестації після 12 класу (у форматі ЗНО / НМТ), усі учні й учениці вивчатимуть упродовж трьох років.

Одна з ключових змін — зменшення кількості обов’язкових предметів. Якщо раніше в 11 класі учні були змушені одночасно опановувати щонайменше 14 предметів, то тепер у 12 класі цей перелік може скоротитися до 5–8 (залежно від профілю). Особливо це актуально для шкіл, які впроваджують інтегроване навчання: наприклад, курс природничих наук для гуманітарних профілів або інтегрований мовно-літературний курс — для STEM-профілів. Водночас, використовуючи гнучкий підхід, закладений у ТОП, ліцей може обрати поглиблене вивчення як окремих предметів, так і інтегрованих курсів.

Такий підхід допоможе учнівству зосередитися на поглибленому вивченні профільних дисциплін, не розпорошуючи увагу на надмірну кількість предметів.

Ще одна важлива новація проєкту ТОП — можливість для шкіл самостійно створювати програми предметів і курсів за вибором. Вони не обов’язково мають базуватися на затверджених модельних навчальних програмах — заклад освіти може розробити власний зміст.

Як у проєкті ТОП розподілено години

10 клас — профільно-адаптаційний цикл (у ньому учні можуть змінити профіль)

Кількість годин для обов’язкових освітніх компонентів у першому семестрі 10 класу є однаковою для всіх учнів і учениць, незалежно від того, який профіль вони оберуть. Це дасть змогу надолужити можливі освітні втрати, поступово адаптуватися до нових форматів навчання, а головне — ознайомитися з особливостями обраного профілю та усвідомлено визначитися з подальшою освітньою траєкторією.

Уже в першому семестрі учні й учениці матимуть години для предметів і курсів за вибором. У другому семестрі кількість годин для профільних предметів збільшиться. Такий підхід посилює роль 10 класу як «перехідного» і допоможе кожному й кожній зробити усвідомлений вибір.

11–12 класи — профільний цикл

Навчальний план містить більшу кількість годин для вивчення обраного профілю та вибіркових предметів і курсів. Щороку кількість таких годин зростатиме, а кількість годин на обовʼязкові для всіх предмети — зменшуватиметься.

ТОП містить типові навчальні плани (таблиці з переліками годин на вивчення предметів / курсів) для трьох кластерів:

  • Мовно-літературний:
    - профілі з поглибленим вивченням української мови та літератури (приклади профілів: українська філологія, журналістика чи інші);
    - профілі з поглибленим вивченням української мови та літератури, мов і літератур корінних народів і національних меншин (приклади профілів: кримськотатарська мова і література, українська мова; польська мова і література, українська мова тощо);
    - профілі з поглибленим вивченням іноземної мови (приклади профілів: англійська філологія, німецька філологія тощо);
  • Соціально-гуманітарний:
    - профілі з поглибленим вивченням історії та громадянської освіти (приклади профілів: історико-філософський, юридичний тощо);
    - профілі з поглибленим вивченням географії та іноземної мови (приклади профілів: економічний, туризм тощо);
  • STEM:
    - профілі з поглибленим вивченням хімії та біології (приклади профілів: хіміко-біологічний, медичний тощо);
    - профілі з поглибленим вивченням математики та фізики (приклади профілів: інженерія, матеріалознавство та конструювання тощо);
    - профілі з поглибленим вивченням математики, інформатики, технологій (приклади профілів: ІТ, технологічний тощо).

Профілі можуть бути:

  • моногалузевими — поглиблене вивчення предметів і курсів однієї галузі (наприклад, математики).
  • багатогалузевими — поєднання предметів / курсів із різних, але суміжних галузей (наприклад, біотехнології).

Ліцей обиратиме кластер / кластери, на якому / яких базуються його профілі, і добирає відповідні навчальні предмети та курси — обов’язкові й вибіркові.

Хочете дізнатися про проєкт ТОП більше? Читайте детальні розʼяснення. А більше про «Профільну» — реформу старшої школи — дізнавайтеся тут.

Якщо ви маєте ідеї, як зробити програму кращою, зрозумілішою чи гнучкішою — надсилайте пропозиції через платформу eDEM або на електронну адресу: roman.hladkovskyi@mon.gov.ua до 30 квітня 2025 року.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Створення нового проекту

Ви можете вказати варіанти відповідей для голосування, якщо це потрібно.

Додати файл
Додати файл
Додати файл
Додати файл
Увага! З метою недопущення маніпуляцій суспільною думкою редагування ТА ВИДАЛЕННЯ даного проекту після його збереження буде не можливим! Уважно ще раз перевірте текст на предмет помилок та змісту.

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Авторизація

УВАГА!

Шановні користувачі нашого сайту. В процесі авторизації будуть використані і опубліковані Ваші:

Прізвище, ім'я та по батькові, Email, а також регіон прописки.

Решта персональних даних не будуть зберігатися і не можуть бути використані без Вашого відома.

Погоджуюсь на передачу персональних даних