До відома іноземців та осіб без громадянства: роз'яснення міграційного законодавства!
Управління Державної міграційної служби України в Тернопільській області (далі - УДМС) є територіальним органом Державної міграційної служби України, до компетенції якого належить реалізація міграційної політики та здійснення контролю за дотриманням міграційного законодавства на території Тернопільської області.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2022 № 265 „Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад" (далі - Порядок) визначено, що громадянин України, який проживає на території України, а також іноземець чи особа без громадянства, які на законних підставах постійно або тимчасово проживають на території України, зобов'язані протягом 30 календарних днів після зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання та прибуття до нового місця проживання (перебування) задекларувати/зареєструвати його. Іноземець чи особа без громадянства, які отримали довідку про звернення за захистом в Україні, можуть зареєструвати місце свого перебування в Україні.
Слід зазначити, що Закон України „Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" передбачає: іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні, - іноземці та особи без громадянства, які отримали посвідку на постійне проживання, якщо інше не встановлено законом, а іноземці та особи без громадянства, які тимчасово проживають в Україні, іноземці та особи без громадянства, які отримали посвідку на тимчасове проживання, або якщо строк їх тимчасового проживання на території України продовжено в установленому порядку, якщо інше не встановлено законом.
Пунктом 46 Порядку визначено, що якщо під час подання документів іноземцем чи особою без громадянства встановлено, що вони звернулися для реєстрації місця проживання після закінчення 30 календарних днів з дня отримання посвідки на постійне проживання, посвідки на тимчасове проживання, зняття з реєстрації попереднього місця проживання або подала для реєстрації нового місця проживання недійсний документ, іноземця чи особу без громадянства направляють до територіального підрозділу ДМС відповідно до території обслуговування для вжиття до них заходів адміністративного впливу або інших заходів, визначених законодавством.
Враховуючи вищенаведене, особливої уваги потребує підтвердження факту дійсності посвідок на тимчасове та постійне проживання.
При персоналізації бланків посвідки на тимчасове проживання та посвідки на постійне проживання, які видаються у формі пластикової картки типу ID-1 з безконтактним електронним носієм чітко зазначається строк дії вказаних документів.
Разом з тим, дійсними є і посвідки на постійне проживання, які видані у формі книжечки чи із серією ИР. Строк дії вказаних посвідок необмежений, але вони підлягають обміну в разі досягнення 25- і 45-річного віку, в іншому разі визнаються недійсними.
Варто зазначити, що постановою Кабінету Міністрів України № 1202 від21.10.2022 „Деякі питання реалізації актів законодавства у сфері міграції в 55 умовах воєнного стану визначено, що посвідки на тимчасове чи постійне проживання, крім тих, які оформлені громадянам Російської Федерації, строк дії яких закінчився або які підлягають обміну відповідно до законодавства після24 лютого 2022 р., підтверджують законні підстави для тимчасового чи постійного проживання в Україні та право на в'їзд в Україну на період воєнного стану та протягом 30 календарних днів з дня його припинення чи скасування.
Однак, у ситуації, якщо іноземець чи особа без громадянства втратили підстави перебування в Україні, територіальний орган ДМС, який приймав рішення про видачу посвідки на тимчасове чи постійне проживання, виносить рішення про скасування посвідки. В такому випадку посвідка підлягає вилученню та знищенню, при цьому відмітка про видачу посвідки на постійне проживання в паспортному документі іноземця або документі, що посвідчує особу без громадянства, анулюється (вкладний талон вилучається).
Проте, особи, які не бажають залишати територію України, ухиляються від вилучення посвідки, отримання копії рішення про скасування та анулювання відмітки про її видачу, намагаються будь-яким чином уникнути виїзду з України.
З метою належної організації протидії нелегальній міграції, унеможливлення випадків реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб, що перебувають в Україні незаконно, роз'яснюємо, що вищевказані адміністративні послуги можуть надаватися іноземцям та особам без громадянства за умови дійсності документів, які підтверджують право на тимчасове чи постійне проживання на території України.
- Інформацію щодо дійсності посвідок на тимчасове чи постійне проживання можна отримати шляхом скерування запиту на електронну адресу УДМС У Тернопільській області te@dmsu.gov.ua або шляхом використання сервісу „Перевірка недійсних документів" на сайті Державної міграційної служби України.
- Для отримання консультацій з питань правового статусу іноземців та осіб без громадянства, роз'яснення діючого міграційного законодавства просимо звертатися на телефон „гарячої лінії 0352-434258.