A A A K K K
для людей із порушенням зору
Білецька сільська територіальна громада
Тернопільська область, Тернопільський район

Цифрові інструменти вчителя: функції, переваги, застосування.

Дата: 22.01.2024 14:23
Кількість переглядів: 55

За матеріалами статті на сайті Освіта.ua.

Зміни в процесі освіти й навчання назрівали давно. Проте саме глобальні кризи останніх років – COVID-19 та повномасштабна війна в Україні – унеможливили усталені способи проведення уроків. Тож педагоги змушені шукати нові методи й інструменти для викладання матеріалу.

Разом зі Спільнотою сучасних учителів розглянемо корисні для вчителя цифрові інструменти, розповімо про їхні можливості з огляду на навчальну діяльність та підкажемо, як підібрати оптимальні для себе.

Для чого викладачу цифрові інструменти

Сучасний клас є динамічною екосистемою, що не обов’язково перебуває в одному місці в один час. Навіть найталановитіший учитель не може розірватися й одночасно викладати матеріал для класу в бомбосховищі та для інших дітей, що навчаються дистанційно. Якщо він не опанує цифрові інструменти.

Адже запорукою ефективного уроку сьогодні є:

  • інтерактивність – учень повинен працювати, а не лише пасивно сприймати матеріал;
  • ефективна комунікація – інформація має доходити як до учня, так і до вчителя у зрозумілому форматі;
  • залученість – неможливо змусити вчитися школяра онлайн або самостійно, якщо він не зацікавлений і не вмотивований.

Досягти таких цілей без цифрових інструментів нереально. Ба більше, завдяки їх застосуванню викладач розвиває відповідні навички учнів, без яких наразі повноцінно жити, навчатися й працювати досить складно.

Користь цифрових інструментів

Вони покращують будь-який вид навчальної діяльності та відкривають нові можливості:

  • інфографіка або короткі промовідео допоможуть учням пригадати вивчену тему або ознайомитися з новою;
  • тексти, аудіо- та відеозаписи під час викладання матеріалу забезпечать доступ до інформації всіх школярів згідно з універсальним дизайном навчання;
  • можна скерувати учнів самостійно шукати відповіді на питання – часто вони краще користуються пошуковими системами, ніж вчителі;
  • для організації колективної праці та навчання учнів кооперуватися стануть у пригоді інструменти спільної роботи та сервіси відеоконференцій, які дають змогу розділити учасників на групи чи кімнати. Крім того, спільний доступ до інформації полегшує співпрацю у спільних проєктах;
  • тренування навичок: цифрові інструменти покращують можливості для обговорення (форуми й соціальні мережі), спостереження (від прогнозів погоди для уроків географії до відео росту рослин для юних біологів), роботи з кейсами (для уроків правознавства сайти з новинами правоохоронних органів є справжньою знахідкою, але слід ретельно фільтрувати інформацію – вона має відповідати віковим обмеженням). Інтерактивні вправи й віртуальні тренажери допомагають відточувати навички самостійно, незалежно від присутності вчителя;
  • в умовах повітряних тривог, часткового або повного дистанційного навчання постає питання, як проводити практичні й лабораторні заняття. Які ж уроки хімії та фізики без них? Тоді допоможуть симуляції експериментів, турботливо підготовлені й навіть перекладені українською;
  • для оцінювання учнів та обліку виручать онлайн-тести та електронні журнали різних видів.

Після отримання оцінки учень має задуматися, чи задоволений він своїм результатом і як можна покращити його у майбутньому. Тут стануть у пригоді карти пам’яті та рефлексивні запитання, занесені в спеціальні сервіси.

Також в нагоді може стати поради колег та однодумців, яких ви зможете знайти, підписавшись на Спільноту сучасних учителів, адже тут детально розбирають наявні інструменти для різних освітніх галузей та закривають потреби вчителів різних галузей.

Врешті навчання буде неповним без зворотного зв’язку. Іноді просто оцінка не дає картини, де саме в учня зона зростання й покращення. Особисто поговорити з ним вчитель не може, а от голосове чи відеоповідомлення, або пояснення правильних і неправильних варіантів в інтерактивних текстах – влучні способи вказати на сильні та слабкі сторони й допомогти стати кращим.

Типи цифрових інструментів

Системи керування навчанням організовують матеріал, комунікацію та завдання в одному місці: Moodle, Canvas, Google Classroom.

Інструменти для колективної роботи допомагають налагодити співпрацю учнів і вчителів, а також взаємодію між ними: Microsoft Teams, Google Workspace, Slack.

Інструменти оцінювання автоматизують цей процес шляхом виконання учнями інтерактивних завдань: Kahoot!, Quizizz, Edpuzzle.

Системи передавання інформації доносять навчальний матеріал у зручному форматі: YouTube (відео), SoundCloud (аудіо), Google Docs (текст), Dropbox (всі згадані формати).

Інструменти віртуальної / доповненої реальності більш вимогливі в технологічному сенсі. Проте вони надають унікальні можливості перенестися в іншу історичну епоху або точку світу, не виходячи з дому. Merge Cube (доповнена реальність) дає змогу «перенести» віртуальні об’єкти у тривимірний простір і роздивитися з усіх боків, а Google Expeditions (віртуальна реальність) – відвідати події минулого або інші країни.

Обираємо цифрові інструменти для себе

Тільки коли самі спробуєте, зрозумієте, які цифрові інструменти найзручніші та найкорисніші для вас.

Проте можна дати кілька порад, як відсіяти частину інструментів, що вам точно не підійдуть:

  • Продумайте, як саме будете застосовувати інструмент? Яке його завдання? Він потрібен вам лише для однієї активності в одному класі, чи його можна застосувати до всіх учнів?
  • Оцініть технічні й фінансові можливості школи. Усі ми прагнемо користуватися найкращими засобами, та чи зможе освітній заклад придбати платну підписку на онлайн-сервіс або замовити комплекти VR-окулярів на весь клас?
  • Оцініть можливість своїх учнів працювати з інструментом, проведіть опитування. Якщо вони не мають технологічної можливості виконувати завдання у віртуальній реальності, то немає сенсу обирати відповідні інструменти. Крім того, деякі програми заскладні для учнів молодшої вікової категорії.
  • Чи допоможе цей інструмент залучити учнів до уроку? Пам’ятаймо, що цікавість є рушієм навчання, а нудні уроки, особливо для молодших школярів, позбавляють бажання вчитися.
  • Оцініть, як довго можна застосовувати цей інструмент. Вчитись користуватися програмою, що от-от полишить цифровий простір, є нераціональною витратою вашого часу й зусиль.

Богдан Говорун, вчитель історії, освітній консультант ЮНЕСКО.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь