Фінансування для школи: історії вчителів, батьків та людей, які допомагають школам і створюють ресурси для фінансування освітніх проєктів.
За матеріалами статті на сайті EdPro.
Де школам взяти кошти на сучасне навчальне обладнання? Це запитання найчастіше доводиться чути під час розмови з вчителями на виставках чи подіях. У цій підбірці #EdProрекомендує поділимося реальними історіями вчителів, батьків та людей, які допомагають школам і створюють ресурси для фінансування освітніх проєктів.
Меценатство
Нашуміла цьогоріч історія про біотехнологічний ліцей "Радовель" та мецената Михайла Весельського показала, що в Україні є люди, які готові вкладати власні кошти в освіту. На більшості провідних каналів телебачення говорили, як фактично по-новому збудував і обладнав державну школу в селі Радовель цей меценат. До слова, інтерактивні панелі там у кожному класі.
Ми не знаємо контактів благодійників, але так і хочеться сказати: якщо меценат не йде до школи, то школа має йти до мецената. Принаймні, варто тримати контакт з відомими людьми, які закінчили вашу школу, і залучати їх до шкільних заходів, проєктів.
Знайшли на сайті Янівської школи таку пропозицію для потенційних партнерів-спонсорів.
Залежно від потреб школи можна оформити схожим чином будь-який проєкт. Звичайно, що меценати не ходять по шкільних сайтах з думкою, який же проєкт чи заклад мені профінансувати? У цьому плані, як кажуть більшість вчителів та експертів, багато залежить від ініціативності директора. Матеріал "Фінансування школи. Топ-5 порад від директорки" про те, як керівникам шкіл варто шукати підтримки у реалізації шкільних проєктів та рухатися в цьому напрямку. Для натхнення можна прослухати пісню Тартака про спонсора і мецената.
Ініціативні батьки та громадські проєкти
Зовсім свіжа історія від мами школяра Новояворівського НВК "ЗОШ ІІ СТ. - ЛІЦЕЙ" Оксани Гриневич. Вона ініціювала створення Громадського проєкту Цікаве навчання з EdPro та MozaBook у Новояворівському НВК "ЗОШ І-ІІ СТ. - ЛІЦЕЙ".
"Бачила, що цей прилад закупили у декілька шкіл Львова і зацікавилась – переглянула інформацію про Mozaik і мені самій захотілось вчитись за таким цікавим матеріалом. Оскільки проживаю у Новояворівську і там моя дитина навчається у школі, звичайно для мене важливо, щоб наші діти теж мали змогу на таку освіту. Чекати, поки таку річ надасть держава чи міністерство освіти ... було б дуже довго і я вирішила пришвидшити той процес. А варіант Громадського проєкту мені підказали у міській раді," – розповіла Оксана Гриневич.
За її словами, вчителям ідея сподобалась, але активно вони долучились на етапі збору підписів, коли побачили що проєкт суттєво відстає у кількості голосів. "Найскладніше було заохотити людей голосувати за проєкт через необхідність надавати персональні дані," – підсумовує Оксана.
Краудфандингова платформа GoFundEd
На платформі http://gofunded.org/ вчителі з різних куточків України подають на фінансування проєкти, які покращують навчальний досвід учнів. Платформа працює за таким принципом:
- вчитель подає свій проєкт на платформу;
- доброчинець фондує гроші проєкту, який йому сподобався;
- доброчинець отримує подяку від вчителя та звіт про реалізацію проєкту, якщо проєкт успішно зібрав необхідну суму.
За два роки роботи платформи профінансували 41 проєкт, лише 5 з поданих не назбирали необхідної суми. Більшість проєктів надійшли від вчителів - 50, також учні створили 5 проєктів, а Громадські організації - 4.
Учителі чи учні можуть подати заявку проєкту, проконсультуватися стосовно покращення своєї ідеї безпосередньо в команди GoFundEd, а на етапах підготовки до запуску на платформу авторам проєктів мають надати ментора.
Для прикладу, екологічний проєкт «Компола», який ініціювали двоє учнів з київської школи, підтримує Міністерство екології та займається поширенням проєкту у 200 українських школах.
Участь у конкурсах
За комерційною пропозицією щодо інтерактивної панелі до нас звернулися зі школи №1 села Городківки Вінницької області, щоб взяти участь у конкурсі. У найбільшому у Вінницькій області селі є дві школи з понад 300 учнів у кожній.
Вчителька біології Світлана Петрунчак розповіла, що інтерактивна панель потрібна для проєкту «Створення відеобібліотеки в СЗШ І-ІІІ ст. №1 с. Городківка для поширення і пропаганди екологічного способу життя в Крижопільському районі».
"Ми вже подали документацію на конкурс від обласного фонду охорони навколишнього природного середовища, і нас прийняли, а відбір кандидатів буде у січні. Такими проєктами в нашому районі займається ресурсний центр головний спеціаліст відділу економічного аналізу, прогнозування та інвестиційної політики управління регіонального розвитку Крижопільської районної державної адміністрації – Чепурко Олена Василівна," – зазначила вчителька з Городківської школи.
Обов'язковою умовою для участі в більшості конкурсів є співфінансування.
"Нашу школу, яка є опорною, підтримують місцевий та районний бюджет. І ми часто беремо участь в екологічних проєктах. Ми брали участь у проєкті від Фонду Кличка "Zero Waste School", де зареєструвалися 1680 шкіл. Участь взяло 50 шкіл, і тільки 25 за активну роботу нагородили пресом для сміття і нашу школу в тому числі. Ми брали участь в екологічному конкурсі від Міністерства екології та Міністерства освіти «Компола» і виграли компостер," – поділилася досвідом Світлана Петрунчак.
За словами вчительки, селищна рада не тільки підтримує проєкти школи, а й організовує навчання. Вчителі та учні проходили тренінг з проєктного менеджменту – навчались складати проєкти для школи та залучати на них кошти.
"Ми з'ясували, що на екологічний напрямок в бюджеті району є кошти. І вони не можуть бути витрачені на інші статті. Відповідно, ми зробили екопроєкт, зробили запит на фінансування в район, часто інформуємо про це у місцевій газеті, щоб більше людей знали, що ми робимо і як реалізуємо кошти. Також дописуємо на сторінці в Фейсбуці. Ми співпрацюємо з ресурсним центром, він нам повідомляє про нові цікаві проєкти, про те, що можна в школі нового зробити," – розповіла Світлана Петрунчак.
Сподіваємося, цей матеріал надихне освітян, керівників шкіл та місцевих меценатів, бізнесменів на свій вклад у підтримку цікавих освітніх проєктів.