A A A K K K
для людей із порушенням зору
Білецька сільська територіальна громада
Тернопільська область, Тернопільський район

Готуємось до навчального року за реформою НУШ: базова середня школа.

Дата: 10.08.2023 10:28
Кількість переглядів: 136

НУШ.

За матеріалами статей на сайті «Освіторія.Медіа».

Реформа НУШ впевнено перейшла з початкової школи в базову. Попри війну, освітяни очікують на нові підручники та готуються навчати за «нушівськими» програмами. Як підготуватись учителям? Як працювати з програмами НУШ? Що потрібно знати про заповнення журналу у базовій школі? Зібрали для вас найцікавіші матеріали.

Готовність до НУШ у 5-х класах: коротке резюме

  • Станом на лютий 2022 року готовність учителів була достатньою для того, щоб, попри війну, не скасувати реформу НУШ у 5-му класі, а увійти в неї.
  • Усі навчальні матеріали для 5-х і 6-х класів НУШ є. Доступ до них буде переважно в електронній формі. Доступ до обраних підручників можна буде отримати на сайті ІМЗО. Окремо видавці нададуть розширення. Друковані тиражі підручників теж будуть, але невеликі.
  • Невдовзі будуть озвучені методичні рекомендації для вчителів, які впроваджуватимуть НУШ у 5-х класах. Там ітиметься про те, як створити освітню програму закладу, як дібрати до неї модельні навчальні програми, які будуть критерії оцінювання та багато іншого.
  • Усі напрацювання від 1-го до 6-го класу (три цикли НУШ) будуть розміщені у відкритому доступі на сайті НУШ Хаб. Там зручна навігація для вчителів, щоб вони легко знаходили необхідне.
  • Досі відкрите питання, як за умов впровадження реформи НУШ у 5-х класах учителям організувати збір дітей в онлайні та офлайні, як залучити до навчання дітей з ТОТ та як зберегти зв’язок зі школярами з-за кордону.
  • Детальні методичні рекомендації для освітян, як впроваджувати НУШ у 5-х класах, обов’язково будуть озвучені: їх найближчими тижнями оприлюднить МОН. В основному ці рекомендації стосуватимуться змісту.

Презентації модельних навчальних програм для 5–6-х класів закладів загальної середньої освіти дивіться ТУТ.

Заповнюємо класний журнал у 5-х класах НУШ

Які загальні вимоги до ведення класного журналу є чинними для 5-х класів НУШ?

  • Дату уроку записують дробом (у чисельнику — число, у знаменнику — місяць).
  • Для парних (здвоєних) уроків дату і тему кожного уроку записують окремо.
  • Назви видів діяльності та контролю записують у формі називного відмінка (без прийменників).

Неправильно

Правильно

За зошит

Зошит

За І семестр

І семестр

За рік

Річна

За діагностичну роботу

Діагностична

За тему

Тема

  • У разі неатестації учня/учениці з певного предмета/інтегрованого курсу за будь-який період (тему, семестр, рік) роблять відповідний запис н/а (не атестований/не атестована).
  • У графі «Зміст уроку» стисло записують його тему, а в графі «Завдання додому» — сторінки підручника, номери завдань.
  • Поточні оцінки виставляють у колонку з відповідною датою.

Які загальні правила виставлення тематичної оцінки?

  • Тематичні оцінки виставляють у колонку без дати з написом «Тема».
  • Тематична оцінка коригуванню не підлягає, тому в журналі не потрібно виводити окрему колонку «Скоригована» після тематичної оцінки.
  • Тематичну оцінку виводять на основі поточних оцінок.
  • Проведення діагностичної (контрольної) роботи для виставлення тематичної оцінки — на розсуд учителя залежно від тижневого навантаження.
  • Під час виставлення поточних оцінок учитель має усвідомлювати, які саме результати навчання було оцінено на певному уроці, за підсумками виконання певного виду навчальної діяльності чи певного завдання з підручника.
  • Тематична оцінка має відповідати певній групі або кільком групам результатів навчання. Наприклад, під час оцінювання теми 1 відбувається оцінювання результатів навчання з групи 1 та групи 2.
  • Результати перевірки робочих зошитів у тематичній оцінці не враховують.

Які загальні правила виставлення семестрової оцінки?

  • Оцінку за семестр ставлять на основі тематичних оцінок та контролю груп загальних результатів.
  • Перед семестровою оцінкою в колонках без дати виставляють оцінки за кожну групу загальних результатів навчання.
  • Механізм обчислення семестрової оцінки на основі тематичних оцінок та оцінок за групи результатів навчання заклад освіти визначає самостійно й описує в освітній програмі. Це може бути як просте середнє арифметичне, так і складніший варіант з урахуванням ваги кожної групи результатів.
  • Перед виставленням семестрової оцінки може бути проведений комплексний контроль результатів навчання, на основі якого виставляють оцінки за групи результатів навчання. Під час складання такого комплексного контролю вчитель має подбати, щоб запропоновані завдання давали змогу оцінити відповідні групи результатів.
  • Семестрова оцінка на бажання учнів може бути скоригована. Незалежно від того, чи були охочі скоригувати семестрову оцінку, у журналі після семестрової оцінки відводять окрему колонку без дати з написом «Скоригована».

Які загальні правила виставлення річної оцінки?

  • Річне оцінювання здійснюють на підставі загальних оцінок результатів навчання за І і ІІ семестри.
  • Окрему річну контрольну роботу для цього зазвичай не проводять.
  • Оцінки за групи результатів у графі «Річна» не виставляють.
  • Річна оцінка за потреби підлягає коригуванню.
  • За умови використання власної шкали оцінювання для виставлення річної її переводять у 12 бальну систему.
  • У випадку неатестації з певного предмета чи інтегрованого курсу в колонці «Річна» роблять запис н/а (не атестований/не атестована).

Які особливості виставлення оцінок в різних освітніх галузях можна прочитати за посиланням.

Нормативні документи, що регламентують правила ведення журналів у 5-х класах НУШ:

Діти НУШ: хто вони та як їх навчати?

Хто такі діти НУШ? Що ми маємо знати про них? Як нам спілкуватися з новим поколінням, щоб вони хотіли вчитися? Усім цим запитанням присвячено окремий модуль безкоштовного онлайн-курсу «НУШ: базова середня освіта». Експертка модуля дитяча та сімейна психологиня Катерина Гольцберг пояснює головне, що треба знати про дітей НУШ.

12 запитань до вчителя, який з 1 вересня навчатиме 5-ті класи НУШ

Коли у 2021 році стартував пілот НУШ у базовій школі, навчальний заклад Олександра Черкаса не пілотував новий Державний стандарт базової середньої освіти. Але педагог узяв ініціативу у свої руки: навчався, проходив курси і тренінги. І тепер повністю готовий навчати п’ятикласників із 1 вересня за новими стандартами в умовах дистанційки. Своїм досвідом Олександр ділиться з «Освіторією».

1. Яким буде формат навчання з 1 вересня та чи зможете викладати за стандартами НУШ у 5-х класах у вашій школі?

З урахуванням безпекової ситуації в місті 2022–2023 навчальний рік у Дніпровській гімназії № 37 розпочнеться онлайн. Наразі заклад готується до зустрічі з учнями за будь-якою з визначених форм навчання (дистанційна, екстернатна, сімейна), яку батьки визначають особисто. Вчителі повністю готові навчати за новими стандартами НУШ у 5-х класах, мають свободу дій — обирати навчальні матеріали, імпровізувати, експериментувати. Кожен і кожна пройшли низку ліцензованих навчальних програм підвищення кваліфікації. Наразі виклик — поєднати теорію з практикою. Комунікація з дітьми за кордоном підтримуватиметься так само, як із дітьми, які залишилися в Україні. Наразі працюємо над удосконаленням плану комунікації, враховуючи індивідуальні особливості кожної дитини. Адже на нас чекає комунікація як із тими дітьми, які продовжують навчання в українській школі, так і з тими, хто планує поєднувати навчання в Україні з відвідуванням школи за кордоном. 

2. Скільки тривала ваша підготовка перед пілотуванням?

Мій навчальний заклад не брав участи в проєкті пілотування. Тому я з власної ініціативи розвивав професійні компетентності через тренінги, вебінари, воркшопи, конференції, курси. Відразу згадую своє перше навчання у 2018–2019 навчальному році — «Онлайн-курс для вчителів початкової школи» (60 годин на вивчення нового Держстандарту початкової освіти та методики компетентнісного навчання). Цей курс не був обов’язковим, але мені захотілося вивчити реформу з початку. Також згадую останній крутезний 30-годинний курс «Методика навчання української мови, літератури та інтегрованого курсу літератур (української та зарубіжної) у 5–6-х класах ЗЗСО» Інституту педагогіки НАПН України.

3. Які елементи реформи — найскладніші , важко лягають на навчальний процес?

Найскладнішим елементом реформи НУШ, на мою думку, є наповнюваність класів і відсутність поділу класів на групи під час вивчення окремих предметів. Якби дітей у класі було менше, тоді навчання було б ефективнішим, учитель/учителька мали б можливість більше часу приділяти кожній дитині окремо. Якщо говорити загально про реформу, то може бути ризик, що концепція НУШ в деяких закладах матиме лише формальне впровадження. Тобто лише косметичні зміни, а сама якість навчання не зміниться. Усе залежить від учительства. Хочеться інтерпретувати цитату Франка: «Учителем НУШ стоїть». Із модельними програмами розбиратися не складно, якщо є вільний час для цього. І якби ж то цей час розгляду модельних програм оплачувався. На жаль, цього не було.

4. Вашій школі вистачає технічного забезпечення та навчальних матеріалів для повноцінного впровадження НУШ у 5-х класах із 1 вересня?

На жаль, нині наша школа, як і більшість українських шкіл, не має технічного забезпечення саме для повноцінного впровадження реформи нової української школи в 5-х класах із 1 вересня 2022–2023 навчального року. Ще трошки віримо в дива і сподіваємось, що протягом серпня це питання буде вирішено. Навчальні матеріали є.

5. Чи отримували ви надбавку за пілотування НУШ у 5-х класах?

Ні. Навчальний заклад не брав участи в проєкті пілотування НУШ. А за власну ініціативу впровадження елементів НУШ у 5-х класах, що не заборонено, держава надбавку, на жаль, не дає. А хотілося б. Але я знаю чимало колег, яким ніякої надбавки і за «офіційне» пілотування НУШ не виплатили.

6. Ще до реформи ви поєднували на своїх уроках літературу та інформатику. А за яким принципом ви побудували інтегровані уроки з мови та літератури за стандартами НУШ у 5-х класах?

Під час підготовки до інтегрованих уроків української мови та літератури керувався переважно особистісним принципом (формування культури життєдіяльності особистості) та діяльнісним принципом — вивчення навчального матеріалу, формування умінь і навичок, компетентностей через безпосередню діяльність дітей. Особливої уваги заслуговують інтегровані уроки української мови та літератури, адже ці предмети тісно пов’язані, і їх викладає один вчитель. Ефективним є метод проєктів, який дає змогу різновекторно характеризувати явище чи поняття, що вивчається. Такі проєкти зацікавлюють дітей, дають можливість виявити себе як дослідника, так і знавця мови, а також ритора. Інтегрованими проєктами можуть бути такі: «Крилаті вислови поетів та поеток», «Історія фразеологізму», «Музика у словах», «Слова-фарби в поезії», «Мовний портрет головного героя твору».

7. За яким принципом побудована навчальна програма на рік?

Навчальна програма інтегрованого курсу складена на рік зі щомісячним календарним плануванням, що досить зручно для вчителя. Основний посібник для роботи — хрестоматія з текстами в оригінальному чи скороченому варіанті. Деякі тексти передбачено для прочитання в класі, інші діти прослуховують за QR-кодом або переглядають анімафільми. Є також довідник, де в таблицях, малюнках та схемах подано мовознавчі поняття та найважливіші категорії з теорії літератури.

8. Модельна програма інтегрованого мовно-літературного курсу може бути структурована за роками навчання: на рік передбачено 9 розділів, кожен з яких містить 3–4 теми, що розвивають і конкретизують загальну тему. А як у вас?

Програму структуровано за роками навчання (5-й і 6-й класи), у межах кожного року передбачено 9 розділів. Кожний розділ містить 3–4 теми, які розвивають і конкретизують загальну тему розділу. Тематика розділів актуальна для молодших підлітків і значною мірою узгоджена з компетентнісним потенціалом галузі та ціннісними орієнтирами базової освіти. У межах кожного розділу визначені очікувані результати навчання, пропонований зміст та види навчальної діяльності. Очікувані результати навчання відповідають орієнтирам для оцінювання з мовно-літературної освітньої галузі, визначеним у Державному стандарті базової середньої освіти на етапі адаптаційного циклу. У кожному розділі представлено очікувані результати навчання з усіх чотирьох груп обов’язкових результатів навчання, визначених у Державному стандарті базової середньої освіти.

9. Наведете реальний приклад, як, розглядаючи літературний твір чи медіатекст, ви вивчаєте з учнями певні теми, та які міжпредметні зв’язки при цьому залучаються?

Інтеграція української мови та літератури утворює різноманітні міжпредметні зв’язки: з історією, етикою, математикою, літературою, географією, риторикою, живописом, музикою, іноземними мовами. Тож маємо короткі принагідні вкраплення інформації з матеріалу інших предметів, які сприяють глибшому сприйняттю та осмисленню поняття чи явища, яке вивчаємо.

Ідеться, зокрема, про вживання діалектизмів, застарілих слів у художніх творах, правопис великої літери у власних назвах (географія, історія), використання прикметників для точного опису людей, предметів, явищ та подій (література, історія, образотворче мистецтво). Багато важить опора на правильне вживання форм числівників під час читання й усного пояснення прикладів і задач із математики та у відповідях на уроках з інших предметів (історія, географія).

Інтегрований урок словесності — не просто знайомство з літературним твором чи медіатекстом. Це також диктант і аналіз лексики чи синтаксичних конструкцій із того самого твору.

10. У чому полягає практичний зв’язок із життям під час навчання за новою програмою? Які ціннісні проєкти вже втілювали ваші учні?

Сучасним дітям необхідний сучасний, креативний підхід у навчанні та пошук цікавих і доступних інструментів для реалізації завдань нової української школи. Приміром, проєкт «Креаторство». Його суть у тому, що дітям необхідно створити коротку рекламу будь-чого й опублікувати в соціальній мережі. Особливістю такого виду діяльності є дотримання певної інструкції: сама реклама дає опис продукту, текст реклами має містити речення із синонімами, антонімами, ускладнені однорідними членами, звертаннями та вставними словами. Очікувані результати: діти вчаться застосовувати здобуті знання, напрацьовані вміння та навички, працювати в команді, презентувати власний продукт для громадськості, створювати українськомовний контент у соцмережах, що є досить актуальним у наш час.

11. Які найбільші переваги інтегрованих уроків?

Переваги для дитини:

  • чітке усвідомлення мети кожного шкільного предмета в різних контекстах;
  • глибоке осмислення будь-якої теми завдяки її вивченню з різних ракурсів;
  • ефективне розуміння комплексного підходу, за допомогою якого предмети, навички, ідеї пов’язані з реальним життям;
  • удосконалення навичок системного мислення.

Уміння бачити взаємозв’язки всіх аспектів навколишнього світу врешті-решт формується у звичку, яка допомагатиме дитині протягом усього її життя.

Перевага для вчителя: інтеграція може ефективніше розвивати креативність.

12. Які здібності дітей «прокачують» інтегровані курси та загалом уся нова навчальна концепція НУШ для учнів 5-х класів?

Попри війну та дистанційне навчання, частково вдалося дослідити застосування дітьми вивченого матеріалу в реальному житті. Безмежно щасливий, що більшість моїх колишніх п’ятикласників та п’ятикласниць перейшли або в процесі переходу на українську мову для спілкування не лише на моїх уроках, а й у побуті та соцмережах. До слова, слідкую майже за всіма в Instagram! А вони — за мною:) Мої творчі, ініціативні діти вміють читати з розумінням, висловлювати власну думку усно і письмово (коментують мої дописи частенько), критично та системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, співпрацювати з іншими в команді. Протягом року набували компетентностей: навчалися за діяльнісним підходом; в основному створювали багато чого замість того, щоб напівсонно сидіти за партами й слухати мене. Переконаний, елементи інтеграції та проєктного навчання на моїх уроках словесності допомогли моїм 5-м класам отримати цілісне уявлення про світ, адже вивчали мовні та літературні явища з точки зору різних наук і вчилися розв’язувати реальні проблеми за допомогою знань з різних предметів.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Створення нового проекту

Увага! З метою недопущення маніпуляцій суспільною думкою редагування ТА ВИДАЛЕННЯ даного проекту після його збереження буде не можливим! Уважно ще раз перевірте текст на предмет помилок та змісту.

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Авторизація

УВАГА!

Шановні користувачі нашого сайту. В процесі авторизації будуть використані і опубліковані Ваші:

Прізвище, ім'я та по батькові, а також регіон прописки.

Решта персональних даних не будуть зберігатися і не можуть бути використані без Вашого відома.